Вероятно сте чували, че за някои западни култури думата “проблем” нерядко е равнозначна на “възможност”. Нека обаче видим как стои въпроса с “възможността” в някои източни култури, японската, например.

Снимка: Тодор Христов
Това е снимка от корицата на културния гайд “Програмата”, на която има реклама на Тойота. А рекламата започва така:
Знаете ли, че йероглифът за криза и за възможност е един и същ?
Звучи добре, нали? Особено добре би следвало да звучи за онези 75% от вас, които смятат, че са засегнати от кризата по един или друг начин.
Има много начини да гледаме на кризата като на възможност. Най-малкото, като на възможност да подобрим стратегията или бизнес процесите си, за да сме по-конкурентни както по време на кризисните времена, така и в бъдеще, когато кризата отмине.
Ето само малка част от тях:
- Да преразгледаме стратегията си. Може би сме се разпрострели в твърде много дейности, на твърде много фронтове, но нямаме възможността да сме достатъчно добри във всички тях. Стратегията на фокус може да е добра алтернатива.
- Да преразгледаме взаимоотношенията си с клиенти и начина, по който ги обслужваме. В период на криза, когато клиентите свиват заявките си, те ще трябва да вземат решение от кого да продължават да купуват, ако са имали практиката да купуват от повече от един доставчик. Ако не сме създали достатъчно силни взаимоотношения с клиентите си, те може и да не изберат точно нас, когато вземат своите решения. А силни взаимоотшения се създават само ако доставяме винаги навреме, винаги качествено и винаги в рамките на обещаната цена.
- Да преразгледаме начина, по който управляваме. Мениджърската компетентност ще изпъква особено в период на криза и при равни други условия един компетентен мениджър или екип от компетентни мениджъри ще “бие” некомпетентния си конкурент или екип от конкуренти.
- Да преразгледаме начина на работа по отношение на иновациите. Кога за последно направихме нещо иновативно – иновативен продукт, иновативна услуга, иновативен начин за управление, иновативна рекламна кампания? Повечето български фирми не обръщат внимание на иновациите. Може би е време ние да обърнем по-сериозно внимание, за да имаме уникални конкурентни предимства?
- Да преразгледаме политиката си за управление на човешките ресурси. Може би до този момент тя не е била най-удачната или изобщо не сме имали някаква политика. Сега е удачно време да се мисли по тези въпроси.
- Да преразгледаме собствената си квалификация и кариерно развитие. Достатъчно ли сме добри в това, за което претендираме да получаваме заплата? Достатъчно ли справедливо сме оценени? Може би най-накрая трябва да започнем дългоотлаганото обучение? Кариера ли градим или просто ходим на работа? Четем ли достатъчно книги? Гъвкави ли сме на пазара на труда и имаме ли в арсенала си достатъчно трансферни умения?
Какво мислите? Виждате ли възможностите в своята работа, кариера или бизнес?











{ 23 коментара… прочетете ги по-долу или добавете ваш }
napster 25.02.09 в 16:24
Изобщо не се учудвам, че ероглифите са едни и същи. В последно време си и мисля, че и доста хора ще извлечат различни облаги от настигащата ни криза.
Stefan Rusev 25.02.09 в 16:48
Аз видях тази реклама на билборд зад Архелогическия музей. И на мен ме направи голямо впечатление.
Човек като се позамисли……наистина е така.
Целият живот е така надолу и нагоре.
Един приятел и беше казал следното:
Не знам как се казва уреда, който следи ритъма на сърцето. Но когато човек е жив той показва начупена линия – нагоре и надолу. А когато човек спре да диша линията е права, без значение нагоре или надолу.
Така е и в живота има кризи и възможности – надолу и нагоре.
Докато дишаме ще има спадове и върхове.
Може би и затова в Япония ероглифите са едни и същи, защото ни казват, че още сме живи и че всичко зависи от нас.
Но, както казва Тодор без сериозна преценка и адекватни решения, само ще се оплакваме.
Както винаги тук има много МАТЕРИАЛ да се замислим.
Stefan Rusev 25.02.09 в 16:50
Съжалявам за грешките, бързам, защото задачките ми са доста
Николай Колев-съкратен учител 26.02.09 в 08:48
Добър ден, Уважаеми Четящи и Пишещи!
В часовете по Физика сте виждали махало, то никога не се задържа само в едно положение. Потенциална в кинетична и обратно, но енергията не се губи. Сега е времето да акумулираме в знания и умения. Изтокът – учи ни да мислим, а Запада- учи ни технически да облекчаваме ежедневието. Ние сме превилигировани по географско положение. Нашата ниша е в Екологията. Климата се променя, пустеещи земи много, но светът иска подпровки и билкови продукти от чисти земи. Сминдух, джоджен, салвия, хрян, чер оман, пелин и т.н.. Младите хора ще намерят удобната форма за реклама, опаковка и експедиция. Кризата ни стимулира да мислим и да открием новата си възможност за реализация, ако си напишем домашното.
С Уважение, дядо Кольо.
Ивалина Ташева 26.02.09 в 10:58
Хубав ден на всички
) с рисунка щеше да ми е по-лесно.)
Всичко в живота е част от цялото, всичко е естествено и нужно нам, за да продължаваме своя ход напред.В природата няма обратен ход, той е само в мислите ни и затова кризата е необходимост.Тя пренарежда разбърканато, вади ни от летаргия и алармира, както апаратът пищи, когато жизненият цикъл влезе в права линия.Малко съм позабравила физиката, но си спомням, че цикличното движение около хоризонталната нулева линия, започва да стихва, когото кривата опира линията.Липсващият потенциал от минуса, не може дълго да я изтласка в плюс и постепенно амлитудата, макар и положителна намалява. (Дано да сте ме разбрали
Аналогично е и с махалото.Живеем ли по целия негов ход?Колко е широк нашият диапазон на живеене?Какво има в неизползваното пространство?Можем ли да увеличим собствената си амплитуда?Отговорът е само ДА, но…има условие – да изследваме празното, защото то не е празно.В него има много неща, за които сме били слепи и глухи и кой, ако не кризата ще ни отвори очите и ушите?
Stefan Rusev 26.02.09 в 11:08
Ивалина Ташева – страхотен коментар. Aз ви разбрах много добре.
Ивалина Ташева 26.02.09 в 11:49
Радвам се! Благодаря Ви за оценката, Стефан!
Пожелавам Ви крила и попътен вятър
Светомира Филчева 26.02.09 в 13:32
“…. би следвало да звучи…… “- условното наклонение ми се струва абсолютно задължително, защото ако за всички тези възможности не е мислено преди да настъпи кризата, ще си кажем познатото “Зимата и тази година ни изненада!”. И понеже из медийното пространство се обявява, че кризата за България все още не е настъпила сериозно, тъкмо сега му е времето да се позамислим и да поработим в изпреварващ режим, а не в догонващ.
Както винаги, екипът на Нова Визия дава страхотни идеи!
evil_kitty007 26.02.09 в 17:39
Здравейте,
Позволете ми да върна темата от философските в икономическите измерения
Това, което ми прави впечатление, е че т.нар. “криза” е по-скоро масова психоза, отколкото Криза в истинския смисъл на думата.
По-скоро досега бяхме свидетели на един необичайно раздуващ се пазар, вкл. на недвижими имоти, който в един момент трябва да се насити, както и стана.
Във всяка икономика има цикличност, и в управлението на всяка компания има цикличност, добри и лоши времена. За момента са засегнати определени сектори и дори не всички компании в тях, така че за каква криза говорим? За криза можем да се кахърим когато имаме инфлация, засягаща реалната покупателна способност на хората, а не когато някои фирми от някои сектори имат някои проблеми.
Обърнете внимание, пазарът не се свива, той се стабилизира и се връща към нормалните си измерения. Нищо страшно няма в това. А в криза ли сме в момента, кой и как е решил това, и колко ще продължи, предлагам засега да не обсъждаме, да изчакаме и да видим.
evil_kitty007 26.02.09 в 17:44
Извинете, искам да кажа “засега да не обсъждаме” в смисъл да не разпространяваме психозата сред нашите познати.
Тодор Христов 26.02.09 в 17:50
Аз разговарям с различни хора всеки ден – на живо и през интернет. Немалък процент споделят, че са засегнати от кризата – пряко.
Ето няколко примера:
Управител на фирма, която е доставчик на фирми в хранителния бранш сподели с мен, че вече 1 месец и нещо реално няма поръчки. Той обмисля съкращаване на една цяла работна смяна.
Собственичка на магазин за дрехи втора употреба за първи път регистрира дни без нито 1 лев оборот (магазините й са от 4 години). Оборотите през останалите дни са намалели и ще преговаря за намаляване на наема си, иначе трябва да напусне единия магазин – не й излиза сметката.
Рекламата в интернет намаля двойно-тройно за точно 3 месеца, по линия на Google Adsense.
Всички банки затегнаха финансирането – и не само към строителни фирми.
Транспортни фирми се оплакват от намалелите курсове.
Много фирми – износителки, регистрират намалели износи.
И дори фризьорките в един иначе най-обикновен фризьорски салон в моя квартал се чудят какво да правят по цял ден – по думите им от началото на Февруари клиентките масово предпочитали да се фризират у дома, или поне да свършат сами повечето процедури, които преди са си правили в салона.
boian 26.02.09 в 23:39
Криза наистина има. Поне в повечето сектори. намаляващи обороти, затруднено финансиране, съкращаване на разходите и т. н.Но най-тревожният аспект на настоящата криза е тоталната несигурност колко време ще продължи. Според мен, всъщност това тревожи най-много хората. С течение на времето всеки беше свикнал с ” естествения ” ред на нещата. Години наред имахме растеж БВП, недостиг на квалифицирана работна ръка, постоянно повишаване на заплатите и т.н. Но в един момент пристигна кризата и обърка всичко. И естествената реакция е да се ” снишим” , както казаваше Бай Тошо навремето. “Снишаването” обикновено се изразява в орязване на условно излишните разходи и задържане реализацията на неспешните проекти.
Презумпцията е, че нещата само временно са се влошили и рано или късно пак ще се върнат в старото положение. Това , обаче е малко вероятно да се случи, защото нещата никога не са точно същите. Именно за това посочените в статията идеи са много полезни. Защото превключват мисленето ни. От мислене насочено към запазване на статуквото, към мислене насочено към извличане на изгода от ситуацията. Превключване от идеята ” да издържим докато мине кризата “, към идеята ” кризата ще промени нещата и ние трябва да намерим начин да се възползваме от това”. Според мен, това е правилното отношение към кризата сега, а и към кризите по принцип. Аз така разбирам идеята на йероглифа.
Нели Иванова 27.02.09 в 13:27
Здравейте на всички! Моето лично мнение, че кризата е лекарството, което най-сетне ще изчисти проблемните и болни места. Аз подкрепям идеята, че кризата по-скоро ще даде възможност на мислещите, на коректните фирми. Имам рекламна агенция и мога твърдо да заява, че се радвам, че настъпи този момент. Направи ми впечатление нещо много важно напоследък – клиентите постоянно ме питат “Всичко това, което предлагате, вие ли го правите?”. Отговора е да, дори на учудените показвам работното помещение за да се уверчт, че всичко се прави на място от фирмата. Забелязвам тенденция, че се търси първоизточника, производителя, а не рекл.продукт да мине през 2-3 посредника, да се оскъпи и отговорността за качеството да се размие по веригата. Така, че един сериозен плюс за мен е, че в тези две години през които развивам своя бизнес инвестирах всички постъпления в оборудване, не разчитам на кредити. Клиентите ми оценяват и факта, че в рамките на месец-два като посещават офиса ми винаги откриват нещо ново – идея, услуга, продукт – дори интериора често се размества. Винаги са посрещнати като единствени, винаги се спазва приципа най-високо качество на разумна цена и винаги в срок. Не искам това да прозвучи като реклама, но работейки здраво и коректно фирма, от която и да е сфера ще спечели.
Тодор Христов 27.02.09 в 13:32
Благодаря, Боян и Нели! Много интересни коментари!
Боян, един мой познат (предприемач) се тревожи, че влошената икономическа ситуация няма да се възстанови бързо, т.е. в рамките само на 1 година. Опасява се, че ще изисква доста повече време.
Нели, радвам се, че гледате така на нещата. Аз също имам подобно схващане за ситуацията. Успех във Вашата дейност!
evil_kitty007 27.02.09 в 21:05
Добре, добре,
Нещата не са както преди – има известни промени – ок. Оцеляват най-силните. Това си е естествен подбор, нищо страшно няма. Хора като Нели Иванова, които явно са мислили за бъдещето с Нова Визия
, а не гледайки назад в огледалото, сега ще просперират.
Не всички обаче преценяват правилно ситуацията. Например – Софарма, които оперират на един като цяло нееластичен пазар, се стягат за криза. Главболгарстрой, които би трябвало да са осезателно засегнати, готвят нови проекти.
Освен това, криза или не, компании фалират по всяко време, и от съкращения никой никога не е застрахован. Аз си мисля, че просто някои компании използват кризата като удобно оправдание за лошите си резултати.
В университета имахме един преподавател, който ни показваше графика (за целите на лекцията – синусоидна), и каза така: “Всеки може да е добър ръководител тук (пиковите точки на графиката). Но истинско майсторство се иска тук (ниските точки)”.
Та, това е то – естествен подбор
Впрочем на НоваВизия отразява ли се кризата?
Тодор Христов 27.02.09 в 22:07
О да!
Ирина Станкева 28.02.09 в 17:10
И аз мисля ,че кризата в момента се дължи най -вече на раздутият пазар.Освен това ми се струва ,че България тъкмо започна да излиза от своята перманентна икономическа криза .
Сегашният спад в оборотите на много фирми се дължи и на циклично слабият пазар през януари и февруари.
Дразня се от медийното раздуване на който и да е проблем и настъпващата масова психоза след това.Така губим възможността да преценим възможностите за промяна .
Приветствам позитивната настройка и идеите в тази статия!
Драгомир Божков 28.02.09 в 22:45
Съгласен съм с мненията на evil_kitty007 и Ирина.
Преди месец готвих дипломната си работа точно на тема кризата и имам поглед върху нещата.
Доста фирми наистина използват кризата като извинение за лошите си резултати (някои дори вдигат цените на предлаганите от тях стоки/услуги с оправданието, че кризата ги е засегнала). Все пак според повечето западни икономически медии, кризата тепрърва ще удари Източна и Югоизточна Европа и как тя ще се отрази на тези икономики зависи предимно от управляващите им органи.
В момента наистина страната ни е в криза повече психологически (не без помощта на българските медии) отколкото реално…
Тодор Христов 01.03.09 в 10:49
Още няколко бързи факта, от днес и последните дни:
Автосалоните регистрират значителен спад в продажбите на автомобили – 40-50%. Поне десетина салона в града са затворили, а колите са пръснали по други салони, защото не издържат на наемите. Говорих с един от собствениците на най-оборотни автосалони – спадът му е наполовина.
Наша позната от Понеделник (утре) ще бъде съкратена заедно с част от персонала, в един от складовете на голямата (май единствена) зеленчуковата борса в града.
Пламен Захариев 02.03.09 в 10:42
Кризата е космическа математика или по-точно нейно проявление. Това искат да кажат японците, а не че ние сме окей и никаква криза не ни бърка. Имайте предвид, че това е криза с голяма буква, че тя е предизвикана умишлено, защото експлоатира ламтежа, който сама е предизвикала. Точно като при наркоманите.Има много иновации, които са екологични, разумни и печеливши, но са замразени, заради корпоративни интереси. Знаете ли, че в Китай е имало закон, който забранява всякакви изобретения, всякаква развойна дейност и товае продължило хилядолетия. мЕЖДУ ДРУГОТО УЧАСТВАМ В ЕДНА ПЛОВДИВСКА ФИРМА, КОЯТО ПРЕДЛАГА ИМЕННО ТАКЪВ РОД ИНОВАЦИИ – ИКОНОМИЯ НА ЕЛЕКРИЧЕСКИЯ ТОК ООД – и горе -долу ми е ясно положението с корпоративните, корупционни и политически игри. Някой да ми каже откъде Обама взема тези трилиони долари, за да заздрави банките, или конкретен дял от икономиката. Просто ги печата. И по този начин увеличава дълга, гаси пожара с бензин. Пожарът може да бъде загасен с насрещен пожар, стига да има ресурс за това – стига да има друга планета където да започнем отначало и може би по друг начин. Дано да не ви изглежда много безнадеждно.
Boris Tyufekchief 11.03.09 в 20:50
Искам да кажа само, че това са два йероглифа. И вторият йероглиф трябва да бъде с друг, защото ако се провери в японски речник с това което е написано на рекламата няма да се намери превод, така че вторият трябва да бъде сменен с това http://www.misterhobbes.net/wp-content/uploads/2009/02/danger_opportunity_crisis_mandarin_word_meaning_chinese.jpg
Написах това заради факта, че няма да се обърне внимание от хората които не се занимават с източни езици, и няма да зебележат грешката. Все пак това е Тойота японска фирма, и трябва да се пише с правилните за японският език йероглифи. Все пак това е език, който е екзотичен за българите, и да стане грешка е съвсем нормално. В българия има речници по японски език както и в интернет, все пак можело да се провери преди да се експлоатира идеята в действие. Самата грешка е от вторият йероглиф.
Тодор Христов 11.03.09 в 21:30
Борис, благодаря за уточнението!
Интересно е да се узнае как е попаднал втория (сгрешен) йероглиф в рекламата на Тойота в България…
Борис 09.08.09 в 15:32
Аз явно доста съм закъснял с четенето на този материал и последвалите коментари, но пък това няма да ме спре да коментирам. Според мен минахме няколко етапа : шум -медиите се постараха да е много ; паника – последва от първия; сега обаче сме в такъв, че дори не се сещам за дума, която да го опише. До скоро бях в сферата на комуникацийте – ами свиване има, но с или без криза все някога ще се случи. Няма друго място по света като тук със средно 1,4 абонаментни карти на калпак…От друга страна работодателите използват като оправдание случващото се за да оптимизират разходи. В същото време ми прави впечатление, че по отношение на предлагането на работа се появи нещо ново – имиджови обяви. Нямам нужда от нови хора, но пускам обяви – така показвам, че мен кризата не ме засяга. Ако не вярвате проверете…А иначе каквото и да си говорим, фалити и откривания на нови фирми винаги е имало и ще има…