Прессъобщение или реклама?

от Тодор Христов, Сита Мениджмънт Консулт ООД


прессъобщение реклама pr пр

Преди повече от 16 месеца публикувах становището на екипа ни по отношение на прессъобщенията, които получаваме откъде ли не на редакционния ни е-мейл, но е възможно този материал да не е бил прочетен от някои хора, работещи в PR агенции или заемащи длъжността “PR мениджър” във фирми.

Провокиран от поне 5 различни малки случки от последните 10 дни искам да направя повторен коментар по темата за прессъобщенията, които публикуваме и най-вече които НЕ публикуваме.

1. “Искаме да публикувате прессъобщения с информация за фирмата”

През формата за контакт на NovaVizia.com миналата седмица получихме запитване от мениджър на една от известните рекламни агенции в България, клон на една от известните рекламни агенции в света. Мениджърът искаше да получи е-мейл адрес на човек от блога ни, на който да изпраща “информация за агенцията”.

Отговорих, че не е наша практика да публикуваме прессъобщения на външни организации и отклоних възможността е-мейлът ми да бъде включен в списък, на който ще се разпращат масови е-мейли с прессъобщения. Насочих мениджъра към материала с подробния профил на читателите на NovaVizia.com, както и към секциите “За нас” и “За реклама”.

Ако се вярва на статията “Шефовете на рекламни агенции са лицемери” на Саймън Синек, шансовете рекламна агенция да рекламира или спонсорира блога ни (в замяна на публичност) клонят към нулата. ;-)

2. “Искаме да ви изпращаме прессъобщения, защото сме PR агенция”

По телефона миналата седмица с мен се свърза жена от PR агенция. Тя искаше да разбере как може да се изпращат прессъобщения към NovaVizia.com.

Отговорих, че не е наша практика да публикуваме прессъобщения на външни организации. Обясних, че насочеността на NovaVizia.com не е новинарска (надявам се, че това личи).

В България е пълно с новинарски сайтове и във всички тях чета едно и също. Това е толкова СКУЧНО!

3. “Можем ли да публикуваме безплатна рекла… ПР на вашия сайт”

Преди дни на е-мейла си получих въпрос от представител на българско списание, което организира платена конференция. Въпросът бе “можем ли да публикуваме ПР на вашия сайт”.

Отговорих, че в масовия случай ние не публикуваме прес-съобщения, а когато правим това, то е в редки случаи и предвид на конкретни теми, които са ни направили впечатление. Помолих да се запозная с текста на прессъобщението и когато го получих, още във втория абзац прочетох “За всички регистрирали се до еди коя си дата има специална отстъпка от XX% от таксата за участие!”

Отговорих, че “това по своята същност не е прессъобщение, а е рекламен материал, с който продавате регистрации за събитието, което организирате” и насочих с линк към секцията ни за реклама.

Истината е, че с удоволствие бихме популяризирали това събитие, но искаме да видим НАСРЕЩЕН ЖЕСТ в замяна на нашия, иначе някак се губи балансът. Например, една платена публикация при нас, стига обаче да информацията да интересува читателите ни и да има връзка с тематиката на блога ни, е добър и възможен вариант. Поставяне на банер в блога ни също е напълно работим вариант. Или пък нещо по-свежо и нестандартно, защо не?

4. Прессъобщения в Spam папката

Точно в този момент в Spam папката на моя Gmail имам няколко прессъобщения. Те са по теми, които изобщо не ме интересуват, като например пазара на ваканционни недвижими имоти, песента „Обичам те” на Румънеца и Енчев, която е станала химн на кампания на Уницеф и др.

Трия подобни прессъобщения, тъй като те нямат нищо общо с тематиката на блога ни, с професионалните ни интереси и най-вече с вас – читателите на NovaVizia.com.

5. Защо публикувахме информацията на Майк Рам?

Наскоро Майк Рам ми писа за инициативата си за клуб “Спри и помисли”. Майк Рам не продава нищо в този клуб, поне не и директно надявам се, а вместо това влага усилия и енергия (вероятно и пари, защото всичко в наши дни има някаква парична равностойност) в това да създава общност от хора със сходни интереси (както правим и ние в NovaVizia.com от 3,5 години с помощта на нашите статии) и провеждане на срещи на живо 2 пъти месечно.

Резултатът – публикувахме достатъчно обширен материал, в който разказахме за клуб “Спри и помисли” на хората, които не бяха чували за тази инициатива, поставихме линкове към сайта на клуба (6 линка, ако трябва да съм точен), към фирмения сайт на Майк Рам, сложихме видео и т.н.

Защо направихме това ли? Не защото с Майк ходихме на концерт на Dream Theater и не защото от няколко години поддържаме колегиални отношения на ниво “блогъри”.

Направихме го, защото писмото на Майк Рам имаше пряко касателство към нас самите (като сфера на професионален интерес), в него имаше изразено лично отношение и бе написано персонално до мен, а най-важното – съдържанието му бе пряко свързано с голям брой теми, по които пишем и по които и вие мислите, четете и коментирате.

Тоест, тази информация от Майк Рам носи СТОЙНОСТ за всички и няма причина да не популяризираме неговата инициатива.

Мога дам много други примери за “външни” информации, които сме публикували, в т.ч. и прессъобщения. Например, семинара на Филип Котлър, проучването за проследяване на кариерното развитие на студентите в българските университети, добрите европейски практики за управление на човешките ресурси в криза, демографския двоен удар след края на рецесията и т.н. и т.н.

Във всички тези (безплатно публикувани) в NovaVizia.com материали или е имало нещо, което ни е харесало и сме счели, че има пряка връзка с хората, които влизат ежедневно тук, или подходът на изпращача на съобщенията е бил по-различен, по-персонален, по-реципрочен, носещ стойност за всички по веригата, не само за самия изпращач.

Какво искам да кажа с всички тези примери?

Надявам се, че хората от PR агенции и PR специалистите, които ще прочетат това, както и тези, които тепърва ще стават PR специалисти, ще разберат какво искам да им кажа.

Искам статията ми да бъде прочетена с отворено съзнание, без негативни емоции или в защитна поза, и да бъде разбрана правилно. Не обвинявам никого за начина, по който е решил да си върши работата или да прави бизнес, а споделям моята и на колегите ми позиция (вчера говорихме отново за това помежду си в нашия екип).

Нека резюмирам:

  • NovaVizia.com не е новинарски сайт, а блог за мениджмънт, бизнес и професионално развитие. Ако прессъобщенията ви (които не винаги, но нерядко са типична реклама на фирма, стока или услуга) до този момент се публикуват тук-там в новинарските сайтове и това ви удовлетворява – чудесно (говоря сериозно)! Но ако искате да се публикуват в блога NovaVizia.com – избрали сте погрешна концепция за комуникация, най-вероятно защото не разбирате (или това не е важно за вас) на кого изпращате прессъобщението си. Ние нямаме интерес да публикуваме вашите прессъобщения поради поне 4 различни причини.
  • Ако наистина искате да изпратите прессъобщение до нас (а не масов е-мейл до 57 е-мейл адреса примерно) – ето формата ни за контакт. Моля, постарайте се прессъобщението да съдържа информация, която да е близка до тематиката на блога ни и до професионалните интереси на хората, които посещават NovaVizia.com. Гледайте прессъобщенията си най-напред с очите на хората, на които ги изпращате (за да бъдат публикувани), и веднага след това – с очите на хората, които искате да ги прочетат (за да бъдат прочетени).
  • Правете разлика между “прессъобщение” и “реклама”. Прессъобщение, в което пише “купи”, “плати”, “само до един кога си ще струва еди колко си” и т.н. са чиста проба предложение за покупка. Няма лошо – всички продаваме нещо и за да ви улесним да продавате повече, ние в NovaVizia.com предлагаме достъпна реклама за вашите (или за тези на клиентите ви) стоки, услуги и събития.
  • Ако идеята за реклама или спонсорство на блога ви смущава, това означава, че вие не искате вашите прессъобщения, информации или оферти да бъдат публикувани в NovaVizia.com. Няма нормален бизнес, за който 100лв. да са проблем, особено когато говорим за по-големи и известни фирми. Ако наистина са проблем – нямате бизнес или просто ви е все едно къде ще се публикува информацията ви, стига да е безплатно. Или просто не искате да присъствате в NovaVizia.com, защото това не е важно за вас, а предпочитате рекламата по автобусите в градския транспорт. Ако е последното обаче (а вчера се убедих с очите си в това), не разбирам защо ни изпращате прессъобщенията си, в които дефакто рекламирате фирмите си.

И най-накрая, мисля, че е повече от очевидно, че светът се променя, а с него се променя и начинът на комуникиране и представяне на новини и събития пред обществото. Ето защо, ако искате да сте от полза на клиентите си и фирмите си и вашата работа наистина да добавя стойност за тези клиенти и фирми, не разчитайте единствено на старите методи за разпращане на прессъобщения, които комай се изчерпват с масов е-мейл до някакви редактори в някакви издания.

Ето няколко идеи:

Ако не можете да направите всичко това сами, потърсете помощ.

Както споменах и по-горе, още мои мисли по темата съм изложил в статията “Прессъобщения за социалните медии”. Не се колебайте да ги прочетете още сега.

Снимка по горе: sbfisher, CC.

Ако тази статия ви допада, споделете я в Twitter и Facebook или я запазете в Delicious.
rss feedХаресва ли ви това, което четете тук? Абонирайте се с RSS фийд или направете безплатен абонамент по е-мейл, за да получавате първи информация за всички наши най-нови материали. 4600 души вече сториха това.

Публикувано в: Маркетинг и брандинг · Професионални умения · Социални медии на 18.09.09 и обозначено с



Още по темата:

{ 1 trackback }

Пресрилийз или реклама?
18.09.09 в 16:46

{ 8 коментара… прочетете ги по-долу или добавете ваш }

1

Десислава Бошнакова 18.09.09 в 12:43

Тодор,
искрено благодаря за този текст. Но явно новите правила, които са добре забравени стари, не се отнасят за голяма част от хората. Продължавай да следваш своя ход, както се вижда той е печеливш. И благодаря за възможността да имам честта да ти пиша лично.

2

Майк Рам 18.09.09 в 12:44

В допълнение към твоите думи искам да потвърдя, че дейността на Клуб “Спри и помисли!” е насочена към общуване, споделяне на идеи и взаимопомощ между предприемчиво мислещи хора. Тя е изцяло доброволна и некомерсиална. Надявам се, че наистина е полезна.

Още веднъж благодаря за подкрепата!

3

joe 18.09.09 в 14:30

Ще бъда по-малко политически коректен от теб: мразя спамери.

4

radislav 18.09.09 в 16:06

Благодаря ти за материала, дойде тъкмо навреме. Тези дни имах подобни размисли над подобни въпроси… :)

5

Al-x4o 18.09.09 в 16:48

Привет,

Не знам защо те притеснява фактът, че колегите идентифицират блога като качествен канал за комуникация. Това би трябвало само да те радва. Разбира се, ти трябва да преценяваш каква информация ти е полезна.
И нещо много важно – пиарите не плащат за реклама, работата им е информацията да минава без да се заплаща. Жалко, че у нас не е точно така, но все пак. От тази гледна точка, параграфът ти за 100-те лева е неправилен. Както си публикувал 3-4 пъти, така ще публикуваш и още.
Разбира се, предполагам, че повод за тази публикация е отношението от страна на PR-консултантите, които са се свързали с теб, но все пак говоря и за неща “по принцип”.
Освен всичко друго, бизнес-прессъобщението се различава коренно от пресинфото на културна тема. Там винаги има споменаване на цени и т.н. Важна забележка, която ми се струва е време БГ журналистите да научат, за да не чувам през седмица, че важни бизнесновини са реклама.

:)

Поздрави,
Алекс

6

Тодор Христов 18.09.09 в 17:08

@ Десислава Бошнакова – като си спомня как стояха нещата в интернет преди само 5 години, е страшно интересно да се мисли какво предстои след още 5. А годините минават бързо, и ако не се променяме, няма как да стават нещата. И колкото повече хора го схванат, толкова по-добре за тях, предполагам. :-)

@Joe – аз не гледам на прессъобщенията (сами по себе си) като на спам. Това е нормално – да има пресрилийзи, за фирмени новини, фирмени събития, значими моменти, награди, фирмени постижения, нови продукти, иновации, завоювани нови пазари…

@Radislav – така е, трябва да се мисли, иначе стават много еднопосочни взаимоотношенията.

@Al-x40 (Алекс) – не ме притеснява, че получаваме прессъобщения, нормално е. Напълно си прав, че PR-ите не плащат за реклама, защото иначе няма как да обяснят на клиентите или фирмите си какво точно работят и какви са по-конкретно приносите им от тяхната работа. Предполагам, че всяка PR агенция говори красиви и убедителни слова на клиентите си как срещу ето тези XXX лева, които сега ще се платят на агенцията ще се получи страхотна публичност на 101 места. Нормално е и вероятно става точно така (грубо казано).

Това, което подчертавам по-горе е, че няма смисъл да се правят наивни опити за прокарване на чиста или скрита реклама или предложения за продажба под формата на “прессъобщения”, когато е ясно на всички за какво става дума. Рекламата, популярността, шума (buzz) си имат някаква цена (не винаги е в кеш) и е нормално да се заплаща, разбира се ако рекламодателят наистина държи неговите предложения да достигнат до определена група хора. А ако не държи… не държи, и всички продължаваме напред. :-)

Иначе, ние сме отворени за различни рекламни форми на партньорство и никога не сме се правили, че темата ни е чужда. Мина отдавна времето на 2006/2007, когато да имаш блог и да пускаш реклама в него бе странно и едва ли не срамно.

Платената реклама и платените инициативи само могат да помогнат на блог като нашия да върви напред и да се развива от към нови материали, статии, репортажи, снимков и видео материал, което носи и нови и нови читатели, от което отново печелят в крайна сметка рекламодателите.

И от мен, поздрави на всички! :-)

7

Тодор Христов 18.09.09 в 17:28

А ето и малко коментари от акаунта ми във Facebook:

Iva Fazlova:
Определено насочеността на NovaVizia.com не е новинарска, затова и този блог е интересен. Новини и прессъобщения има къде да се четат. От друга страна пък :) всички тези запитвания трябва да ви ласкаят, това доказва само колко привлекателно и популярно е мястото ви!

Krasimir Loky:
Харесва ми стилът на статията “nice & clear”, както му се вика, за което адмирации от мен! :) Ще се радвам този път да сте чути, защото за мен в канала на комуникация е по-важно какво чува и разбира “В”, отколкото какво и как го казва “А”. Още веднъж поздравления!

Todor Christov:
Поживем – увидим :-) Благодаря за добрите думи!

Boris Loukanov:
Уви, поне 5 години сме назад в развитието на модерния ПР…но като се има предвид нивото на повечето наричащи се себе си “ПР”-и…картинката е ясна. Утвърдените ПР агенции от своя страна пък продължават да я карат по инерция, без да се замислят за промените в Комуникацията, които започват да променят целия ПР сектор със страшна сила…Говориш за Social media release??? Такова нещо повечето от родните ПР колеги дори нямат идея що е то и има ли то почва у нас:-)

Iva Fazlova:
:) ) Борис, прав си! Днес прочетох едно доста полезно четиво :) да не се счита тоз линк за реклама – http://roibg.com/userfiles/file/New_Rules_of_PR_BG.pdf

Boris Loukanov:
Да, аз съм абониран за блога на Дейвид и го следвам от доста време в Туитър… поздравления за Деси, макар че на този етап подхода, описван в книгата е доста трудно приложим в България. Но все някога трябва да се започне да се мисли в тази посока…

Todor Christov:
Борисе, защо да е трудно приложим? Всичко, което Дейвид Скот говори за новия PR правим с колегите ми от сума ти и време именно в България и без да сме платили и 20 стотинки за реклама развиваме фирмената си дейност в условията на чудесна публичност. Дейвид Скот говори за това една фирма да стане сама издател и да публикува и популяризира своите новини сама, не да се моли на медиите. Ако трябваше да се молим на списание Мениджър например да напише нещо за фирмената ни дейност или за отзивите от клиенти или за книгите ни или за интересните мениджърски одити, които правим – нямаше да можем да си го позволим просто.

Boris Loukanov:
Да, прав си Тодор, но твоята фирма е май единственото исключение, ти наистина я развиваш около и благодарение на Уеб 2.0 публичността и го правиш много добре. Но аз имах предвид нещо друго – на запад наличието на много и авторитетни сайтове за news release i social media release distribution и ПР 2.0 експерти спомагат за този SEO ефект, за който пише Дейвид… Съгласи се, че не всяка една компания в България може да следва твоя модел, т.е. нужна им е добре изградена Уеб 2.0 “инфрастурктура” и ПР професионалисти, умеещи да я ползват. Засега първото е в зародиш, а второто почти липсва у нас :-) Това имах предвид.

8

Григор Йовов 18.09.09 в 17:42

Здравейте и от мен.

Перзрелийз или реклама?

Според мен и двете представляват инвестиция и тази инвестиция има съответната възвръщаемост във времето. От което следва, че публикуването на пресрелийз или реклама някъде трябва да се заплаща. Всичко друго е в грагата “Ако мине”.

КОМЕНТИРАЙТЕ сега (моля, пишете на кирилица):

Създайте си уникален Граватар (снимка) за вашите коментари. Граватарът ще се асоциира с е-мейл адреса, който оставяте, когато коментирате тук.