Съжалявам за лошата новина, но приемете факта – милиони блогове ще умрат. Твърде вероятно е вашият блог (ако имате или планирате да стартирате такъв) също да умре, при това по-скоро, отколкото самите вие очаквате.
Ежедневно се раждат множество нови блогове – както по света, така и в България. Статистиката на Technorati.com в световен мащаб показва съществуването на 50-60 милиона блога към днешна дата и появата на нови 75 000 всеки ден.
Блоговете са като живите организми. Те си имат фази на развитие (раждане, детство, съзряване, зрялост и т.н.), здравословно състояние (живи блогове, болнави блогове), външен вид (привлекателни, скучни, грозни). И като всички живи организми в природата, колкото по-голям е броят им, толкова по-голяма ще бъде смъртността им (в абсолютна, а защо не и в относителна стойност).
Какво значи един блог „да умре”? Какво е „мъртъв” блог?
„Мъртъв” е онзи блог, който:
- Не се развива на системна основа с нови статии и интересни теми.
- Не се посещава от достатъчен брой хора в течение на дълъг период от време.
Двете точки от по-горе са взаимнозависими. Ако един блог се посещава от минимален брой хора, в дългосрочен план създателят на блога вероятно ще се демотивира и лека-полека ще преустанови да добавя ново съдържание в блога си.
В крайна сметка, за какво ти е да отделяш време за блог (т.е. да се самоизявяваш), ако никой не те чете? По-добре си пиши личен дневник на хартия както са правили в миналото военачалници, поети, композитори, философи и най-обикновени хора. Или си води записки на Word, които записвай на твърдия си диск.
И обратно – ако създателят на блога не добавя ново (и качествено) съдържание в блога си, в дългосрочен план броят на хората, които посещават този блог ще намалее значително. За какво да влизат в този блог, като в него няма нищо ново и интересно?
Това явно не се разбира добре от голяма част от блогърите, в т.ч. българските блогъри. Несъзнателно, много от тях тласкат блога си към сигурна смърт.
Какво ми прави впечатление в много нови български блогове, които стартират напоследък:
1. В огромната си част те са тип „лични блогове” – личности, които пишат за самите себе си – какво са яли вчера, къде са ходили преди седмица, кой е последният филм, който са гледали, как са ги нагрубили в магазина, как еди-кой си техен приятел им казал еди-какво си и т.н.
Ами страхотно наистина, но това не вълнува кой знае колко хора. С течение на времето повечето от тези блогъри ще се убедят, че блогът им не се развива, не расте откъм читатели, че освен близките приятели има само някакви случайни посещения, които изчезват по същия начин, по който са се появили – от нищото в нищото.
Така, с минимална посещаемост и не особено атрактивно за читателите съдържание, лека-полека голяма част от тези блогове ще умрат. Ще останат живи онези от тях, които освен личната информация за своиете автори съумеят да предложат и някаква „стойност” в очите на читателите – било информация, било насоки, било сам по себе си живия стил на писане.
2. В друга своя част у нас блоговете са създадени с цел да се дават съвети или идеи. Например, напоследък попадам на блогове, в които има съвети за правене на бизнес.
И тук мнозина блогъри ще се сблъскат с грозните очи на смъртта. Просто защото стилът им на писане е ужасен, на неприемливо теоретично ниво, без споделяне на личен опит, без примери, без добър анализ. Просто взети някакви неща оттук-оттам, публикувани в блога, в очакване нещо да се случи.
Нищо няма да се случи. Отсъства ли „стойността” в съзнанието на читателите, блогът неизбежно ще умре.
3. Tрета група блогове, които са застрашени от смъртта (при това малко след като са се родили) са т.нар. „корпоративни блогове”. Ето пример:
На панелната дискусия за ползата от блоговете, на която присъствах преди време се говори надълго-нашироко за корпоративните блогове. Даваха се съвети какво е добър корпоративен блог, как трябва да се списва, какви са основните правила.
Когато от залата помолиха панелиста Георги Варзоновцев да даде примери за български корпоративни блогове, отговорът му бе: „Ами за съжаление не мога да се сетя за много такива. По-точно, май няма. Орбифон 01001 имаха корпоративен блог, но след време той спря.”
Блогът спря?! Тоест, умря?
Защо ли?
По същите причини, описани по-горе: или липса на качествено, стойностно за читателите съдържание, или нежелание (неумение) на авторите на блога да го развиват. Или и двете заедно.
(Забележка: Де юре блогът на Орбифон не е спрян, но закъде с 1 постинг на 2-3 месеца?)
Струва си да повторим отново.
„Мъртъв” е онзи блог, който:
- Не се развива на системна основа с нови статии и интересни теми.
- Не се посещава от достатъчен брой хора в течение на дълъг период от време.
Ако вече имате или планирате да стартирате блог, вие сте реално застрашени от летален изход. Но не това е най-важното.
Най-важното е какво смятате да предприемете по въпроса.
P.S. Помествам тази тема и в секцията “Предприемачество”, защото стойностният блог наистина е добър начин да правиш бизнес или да популяризираш бизнеса си. Не го изпускайте като възможност!











{ 7 trackbacks }
{ 20 коментара… прочетете ги по-долу или добавете ваш }
SBlyahoff 28.02.07 в 11:31
eto edin novoroden blog, koito e moe pritejanie … razgledaite go i .. precenete kolko e jiv v momenta i koga 6te umre …
az bih dobavil 4e vajni sa kakto pose6teniqta, taka i komentarite. ako nqma komentari, dori i da ima pose6teniq blog-a se prevry6ta v sy6testvo koeto e vijdano ot drugite no nikoi ne iska da komunikira s nego… to e asocialno i nenujno na ob6testvoto…. horata go pose6tavat samo ot interes da vidqt mizeriqta mu
Тодор Христов 28.02.07 в 11:46
Аз знам за блога http://newbiemanager.blogspot.com/ още от 19-20 Февруари – видях, че има линкове към NovaVizia.com и влязох да погледна.
Идеята е добра, според мен при правилния фокус на съдържанието може да се получи много добре.
SBlyahoff 28.02.07 в 17:48
Здравейте отново, радвам се че блога ми привлича вниманието Ви. Аз от няколко дена си мисля за начин за популяризиране на блога ми, въпреки, че все още няма натрупана достатъчно информация в него. Най-добрата идея която ми идваше е именно NovaVizia и реших, че коментирането е добър начин. По този повод искам да благодаря на издатели, редактори и всички, които се грижат за този чудесен сайт. Мисля, че трябва да има такава онлайн общност на българските мениджъри, но за съжаление тя все още не е добре оформена.
Тодор Христов 01.03.07 в 09:20
Благодаря и аз!
А относно блога, мисля че наистина ще е по-добре да се започне с активната популяризация след като в него се натрупат достатъчно материали.
Nio 07.04.07 в 16:47
Има и верни и неверни твърдения.Това е съвсем нормално предвид скороста с която WEB 2.0 се развива.
Невярно е, че личните блогове ще изчезнат.В зависимост от средата в която са създадени,някои от тях в последно време набират постоянно скорост.За пример мога да дам блог.бг.
За мене това също е необяснимо,но явно за всяко писание си има публика.Пък и какво чудно след като Виг Брадър събира толкова голяма аудитория.
И понеже сайта е за бизнес и мениджмънт,ще припомня едно просто правило.
Не е важно какво на мене ми харесва.Важно е какво харесва публиката/съответно клиента/.Не е задължително да харесваш или носиш галоши,за да ги произвеждаш или продаваш:-))
Поздрави
Тодор Христов 07.04.07 в 17:35
Да, благодаря за коментара.
Аз не твърдя, че “всички” лични блогове ще изчезнат.
Блог.бг е един отличен пример и според мен – в тази голяма мрежа от блогове тепърва ще има много “смърт”, но от голямото количество блогове в тази мрежа със сигурност ще се утвърдят редица. Ето какво съм написал за тях:
Поздрави и от мен.
Albinos 29.01.08 в 20:17
Много хубав пост, казващ много верни неща!
Съгласен съм с автора, които описва причините за умирането на блоговете. Има го и другия момент, че много хора не им остава време или нямат достъп на работата си до интернет и затова рядко постват, иначе много неща биха написали. Друг момент е, че много хора не виждат начин за печалба от блоговете си и от тях съм чувал думите: че за какво да си хабя труда да пиша материали, като всяка информация на днешно време струва скъпо. Не знам дали на запад има практика с платени блогове, но тук в скоро време това не го виждам да стане. Единствените приходи от блогове може да дойдат от програми като ad sense и от рекламни банери на фирми.
И все пак аз мисля, че дори един блог да има малко посетители и коментари, ако автора не гони слава и висок рейтинг, спокойно може да му е като електронна тетрадка, тефтер в които сам за себе си да пише, да слага линкове и лични снимки и един ден като поостарее да има приятни спомени от това къде е бил, как се е чувствал, какво полезно е открил и с какви хора се е запознавал.
В заключение ще кажа, че има и хубавата страна това с умирането на много блогове. Първо ще се отсеят най-добрите и второ, глупави блогове изпълнени предимно с музикални клипове и комерсиални снимки, нямащи кои знае какъв смислен текст ще проумеят, че нямат читатели защото нищо ново, полезно и интересно не предлагат.
ducklin-th 11.02.08 в 01:21
Някой хора си правят блогове съвсем безцелно! Моят за щастие вече събира по 30 unique hits на ден, а когато пусна връзки в svejo.net удрям над 200.
pc components 05.03.08 в 23:27
Мир на праха им!
rahenna 01.06.08 в 21:19
а нещо за блоговете застрашени от дублиране на съдържанието им? нещо за отклоняването на посетители в посока към паразитстващите за сметка на блоговете, където се е генерирало това съдържание, тренд, етц? писането на добър текст изтощава. да не говорим за качествата които са нужни за това, да се даде началото на нова мода. къде-къде по-икономично и изгодно е копирането и имитирането.
Тодор Христов 01.06.08 в 21:49
За RSS извличане на съдържание от чужди блогове ли става дума?
rahenna 01.06.08 в 22:02
не разбира се. човек си остава автор на това което е написал и без непременно трафикът да минава през сайта му.
говоря за това, че постингите в различни блогове по неприятен начин си приличат. и не само че се държаат така сякаш не са се виждали, но и коментарите далеч не всеки път се появяват в блога където е бил оригиналният постинг.
знам че примерно над новини не тежи авторско право и все пак…
Тодор Христов 01.06.08 в 22:11
Благодаря за уточнението, сега разбирам идеята!
Да, за новините авторско право няма, и въпреки това и там е етична и добра практика да се цитира първоизточника им.
Що се отнася до блогове, които “рециклират” новини без никаква добавена стойност, анализ или авторски коментар и без да се позовават на първоизточниците (вероятно правят това с цел да получат определени Google дивиденти, знам ли…), не мога да преценя дали това е най-точната дискусия за тази статия, но ще си позволя да насоча към материала Важно блог правило: Бъди пръв или умри!
rahenna 01.06.08 в 22:12
…не говоря само за новини.
rahenna 01.06.08 в 22:20
благодаря за статията. ще отида на нея. макар че четейки тъкмо тази тук се замислих за блогове скрили съдържанието си (самоубили се), въпреки че съвсем не бяха незначителни.
Тодор Христов 01.06.08 в 22:29
А кои са тези блогове?
Иначе, за цитирането и позоваването на първоизточника, според мен не боли никак, ако някой, който коментира нещо (било новина или друго) пусне един линк в блога си към първоизточника на нещото, което коментира.
Това е проява на уважение и етичност.
rahenna 01.06.08 в 22:36
в блога Инфономика имаше доста интересна статия по въпроса, но в момента е скрита.
каквото е и почти цялото съдържание на блога впрочем.
SSH_ON 06.07.08 в 17:19
Не умира туй, що е на безплатен хостинг
Кой си е самоубил блога наистина? За първи път чувам…
rahenna 06.07.08 в 17:29
един определено мъртъв блог:
http://hardtrance.blogspot.com/2007_11_01_archive.html
rahenna 06.07.08 в 17:31
инфономика не, но ето един определено мъртъв блог:
http://hardtrance.blogspot.com/2007_11_01_archive.html